Sök:

Sökresultat:

368 Uppsatser om Norrland Guld - Sida 1 av 25

Guld : Det inre rummet

Arbetet innehåller en skriftligt och gestaltande del.

Definierade varumärken : En bildanalytisk studie av Norrlands Guld och Mariestads reklamfilmer

As a consumer often chooses product or service to satisfy the specific needs or desires. However, there is more often than not several brands that manufacture the same product, which means we also have to choose between these brands before we can calm our needs. This choice is usually an active decision. We choose a brand that we are familiar with, or a brand whose identity appeals to us. The brand thus has a major impact on both consumers' decision-making in connection with the purchase, but also for business success.

Vår beredskap är god: en studie över den militära beredskapen i Övre Norrland 1939-44

Uppsatsens bakgrundsavsnitt ger en kort översikt över de internationella händelser, vilka kom att påverka den militära beredskapen i regionen Övre Norrland. Avhandlingen berör den militära ativiteten i Övre Norrland och hur denna kom att förändras under perioden 1939-44. Även de hotbilder som fanns för landet och regionen berörs i uppsatsen..

Guld, ett gyllene inslag i portföljen? : En studie om guldets diversifieringsegenskaper för svenska småsparare

Denna magisteruppsats utvärderar guldets egenskaper som diversifieringskomponent i en svensk aktieportfölj. Genom att jämföra den historiska prisutvecklingen för aktier respektive guld från 1986 och framåt, avser studien undersöka huruvida det är lönsamhet att addera guld till en svensk aktieportfölj. Med lönsamhet avses den så kallade Sharpekvoten vilket är ett mått på hur lönsam en tillgång är då avkastning sätts i relation till risk. Undersökningen sker med hjälp av regressionsanalys samt backtester över fyra olika tidsperioder. Vidare jämförs guldets korrelationskoefficient gentemot svenska aktier med koefficienten för amerikanska aktier, japanska aktier, olja samt stål.

Det blänkte som av silver i jorden : En studie av den glimmermagrade keramiken i Norrland under bronsålder och äldre järnålder

As to now, no study has been made of the mica tempered pottery found along side the asbestos tempered pottery in Norrland during the Bronze Age and Early Iron Age. Its occurrence has previously only briefly been noted in a few published works and the dating and geographical distribution of mica tempered pottery in the north of Sweden has to a large extent been unknown. This paper aims to compile the available information about this type of pottery and the locations where it has been discovered in order to date and explain the occurrence of mica tempered pottery in Norrland. It's also suggested that the occurrence of mica tempered pottery is connected to the spread of the early metalwork from the east to areas that today makes up the north of Norrland..

Hafva vi i Norrland ett Wästindien? : En kvantitativ, beskrivande studie om användningen av begreppet Norrland i rikstidningarna

Titel: Hafva vi i Norrland ett Wästindien? ? En kvantitativ, beskrivande studie om användningen av begreppet Norrland i riksmedierna Författare: Mats Andersson, Hampus Hagstedt Kurs, termin och år: Journalistik GR (c) C-uppsats HT 2014 Antal ord i uppsatsen: 10 831 Problemformulering och syfte: En förenklad bild av Norrland i mediers rapportering leder till att människor får stereotypa uppfattningar om Norrland och den negativa bilden blir grund för den framtida journalistiken. Ett användande av Norrland som etikett för hela norra halvan av Sverige leder till att hela regionen blir samma sak i läsarnas ögon, trots att det finns stora kulturella, samhälleliga och geografiska skillnader mellan de olika platserna i Norrland.Syftet med denna studie har varit att granska hur rikstidningarnas bild av begreppet Norrland ser ut i egenproducerade nyhetsartiklar. Vi klarlägger i vilka typer av nyheter begreppet Norrland förekommer och i vilken utsträckning Norrland framställs som ett problemområde i artiklar där begreppet Norrland används. Vi får svar på vilken geografisk nivå nyhetsartiklar som innehåller ordet Norrland preciseras till, hur ofta ett storstadsperspektiv används som måttstock i artiklar där Norrland används som geografisk referens och i vilken utsträckning artikelförfattare använder postkoloniala gestaltningar från orientalismen i texter där ordet Norrland ingår. Metod och material: Med kvantitativ innehållsanalys med gestaltningsteorin och frågeställningar inspirerade av orientalismen har vi undersökt nyhetsrapporteringen från och om Norrland i Sveriges fyra största dagstidningar Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet, Expressen och Aftonbladet under åren 2005, 2009 och 2013. Huvudresultat: I Stockholmsbaserade rikstidningarnas nyhetsrapportering är stereotypisering av landsdelen Norrland mycket svår att finna. Nyckelord: Gestaltning, Norrland, Norrlänning, Orientalism, Stereotyp, Dagens Nyheter, Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Expressen, Kvantitativ innehållsanalys, Rikstidningar..

I Norrland kan ingen höra dig skrika : En postkolonial läsning av Stefan Spjuts Stallo

The northern province of Sweden has in both literature and film been depictured as something foreign and mythical, unlike the rest of the country. It has been my purpose to show in this essay that the systematic categorization of Norrland and its literature reveals multiple criteria known to define the colonial era. By reading the novel Stallo by author Stefan Spjut with postcolonial structures in mind I aim to show how the author uses Swedish mythology and through the presence of The Other criticizes colonial structures in place to this day. By examining the gothic atmosphere I intend to indicate how the trolls in the novel figures as both a horror element as well as a representation of nature itself. It is my belief that the author by further reinforcing the mythological in relation to Norrland addresses the problem at hand.

Konstbok med känsla för Norrland

Norrland - en vacker, harmonisk plats med öppna vyer, fjälltoppar, ljusa sommarnätter, industrier och metertjock snö. Men hur kan man visa upp detta på ett nytt sätt? Syftet med vår konstbok är att visa upp Norrland på ett sätt som inte tidigare gjorts i hopp om att inspirera andra att se möjligheterna och skönheten i en del av Sverige som ofta är underskattad. Vi kommer under följande sidor guida er igenom en långdragen process, från start till mål, vid skapande av något nytt. En process fylld av samarbete, inspiration, fotograferande, illustrerande, poesi och glädje.

Kära dagbok. Hur går det till när man tar guld? : Innehållsanalys av Spendrups reklamkampanj

This is a case study of the advertising campaign ?Guld till alla? (Gold to Everyone) embarked upon by Spendrups Bryggeri AB in a bid to promote Norrlands Guld, during the period 2004. The approach used by Spendrups will be compared with theories about communication planning, communication strategies, target group definition and how to create effective advertising. The main purpose of the comparison is to find which central elements that made the campaign successful. The method we have chosen to use is an explanative content analysis with influences from the dialogue analyse.?Guld till alla? was suppose to be an massive and coherent campaign which was to be integrated with large sports events, such as the Ice Hockey World Championship, UEFA European Championship and the Summer Olympic Games, that all took place the year 2004.

BAJT : Digital teknik i hemmiljö

The northern province of Sweden has in both literature and film been depictured as something foreign and mythical, unlike the rest of the country. It has been my purpose to show in this essay that the systematic categorization of Norrland and its literature reveals multiple criteria known to define the colonial era. By reading the novel Stallo by author Stefan Spjut with postcolonial structures in mind I aim to show how the author uses Swedish mythology and through the presence of The Other criticizes colonial structures in place to this day. By examining the gothic atmosphere I intend to indicate how the trolls in the novel figures as both a horror element as well as a representation of nature itself. It is my belief that the author by further reinforcing the mythological in relation to Norrland addresses the problem at hand.

Klimatanpassade lignoser för Norrland : en studie med historisk tillbakablick, nutidsanalys och blick mot framtiden

Varför är utbudet av lignoser så begränsat för Norrland? Vilka faktorer spelar in för en växts härdighet, och hur bedrivs och prioriteras arbetet för att bredda produktutbudet av lignoser för växtzonerna V-VIII? Anser personer inom branschen att det idag finns behov av några speciella sorters lignoser för de högre växtzonerna? Hur ser forskarna på klimatförändringar­nas påverkan på klimatet och växterna i framtiden? Detta examensarbete grundar sig på en litteraturstudie och telefonintervjuer, och har till syfte att kartlägga det arbete som gjorts och görs för ett breddat produktutbud av lignoser för Norrland. Syftet har också varit att undersöka vilka sorts lignoser det idag finns ett behov av i växtzonerna V-VIII, vilka svårigheter som finns samt undersöka vilka lignoser som några personer i branschen ser som framtidens lignoser för dessa växtzoner. Avslutningsvis har detta resulterat i några upprättade växtlistor över de lignoser som litteraturstudien och i intervjupersonerna anser vara lignoser på frammarsch eller framtidens lignoser för Norrland..

Den livgivande elden och det livsviktiga bränslet : Bruket av eld och behovet av bränsle på mesolitiska och tidigneolitiska boplatser i Norrland.

Research on Stone Age hunters and gatherers in Norrland has been lively since the 1960s. Central to this research are questions about the organization of society, sedentariness, continuity and resource management. One central part of life in the taiga is the need for fire and fuel. This aspect has been little discussed in conjunction with the mentioned research questions. My goal is to show that the matter of fire and fuel is an important one that needs to be taken in to consideration when discussing Stone Age Norrland and hunter/gatherers.

Öländska centralplatser under romersk järnålder och folkvandringstid

Genom att titta på utvalda kategorier av fasta fornlämningar, fornfynd och platsnamn lokaliserar uppsatsen centralplatser på Öland under folkvandringstid. Kategorierna som har studerats närmre är fynd av guld, glas, bronsstatyetter, svärd och svärdsdetaljer, fornborgar, storgårdar samt platsnamn indikerande gudanamn och kultplatser. Centralplatsindikatorer från romersk järnålder har också gåtts igenom i syftet att få en bild av även denna periods centralområden på Öland. Resultaten har sedan jämförts och kontinuitet respektive diskontinuitet diskuterats. Resultaten har även jämförts med tidigare studier av centralområden och sett om dessa har gått att vidimera eller falsifiera..

Höjdtillväxt, överlevnad och skador i praktiska etableringar av hybridaspbestånd i södra Norrland, anlagda 2004-2011

Hybrid aspen is a crossbreed between European and North American aspen. It is a fast growing tree species that has shown strong growth in the South of Sweden. The follow-ups that have been made on hybrid aspen stands, have mainly been done on plant material in the South of Sweden. In the North of Sweden, only occasional studies have been made, and the knowledge of Northern hybrid aspen stands is, thus, unsatisfactory.In the South of Norrland, land owners have planted hybrid aspen, but what kind of plants it is, and how well these stands have established, is not ascertained, since data has not been compiled on the subject.The objective of this study is to evaluate practical plantations of hybrid aspen in the South of Norrland regarding height growth, survival and damages. The ambition is to increase the knowledge about practical plantations regarding height growth, survival and damages, and from the conclusions thereof, give recommendations for future establishments of hybrid aspen in the area.For the study, eight hybrid aspen stands in the South of Norrland were localised.

10 000 nya invånare till Luleå! : En studie om en kommuns platsmarknadsföring i sociala medier

Today, nine out of ten municipalities are active on social media and it has become increasingly popular among municipalities that make use of placemarketing to promote their particular region. A problem that is raised in this study is that the population of the municipalities in northern Sweden often is in decline. The purpose of this study is to investigate how a democratic-controlled organization such as Luleå Municipality uses the social media Facebook in its placemarketing, to highlight a place of scale and to attract new residents and stakeholders to move to or visit the city. In order to answer the purpose I have with the help of a critical discourse analysis examined how Luleå Municipality using social media Facebook in their marketing of Luleå as a place. The results were then analyzed using theories of placemarketing, Norrland and the market-oriented municipality.

1 Nästa sida ->